#Jazz

Festspielgeschichten: „Wenn wir den kommunistischen Osten nicht mit der Waffe erobern können, dann mit der Jazztrompete“
Der Pianist Ulrich Gumpert über ein Jazzleben zwischen Ost und West
Anthony Braxton © Peter Gannushkin Anthony Braxton © Peter Gannushkin
Jazz Utopias and Utopian Jazz
Essay by Felix Klopotek
Halvorson/Saito/Allbee/Dahlgren im A-Trane beim Jazzfest Berlin 2018 © Adam Janisch Halvorson/Saito/Allbee/Dahlgren im A-Trane beim Jazzfest Berlin 2018 © Adam Janisch
Berlin – Sehnsuchtort des Jazz
Ein Stimmungsbild
Motiv Treffen junge Musik-Szene 2017 Motiv Treffen junge Musik-Szene 2017
A Music Crash Course
The challenge is: allow your spirit to travel with others.
In All Languages
Richard Williams über seine Zeit als Kurator
Meet the artist: Tyshawn Sorey – Tag 3
Der Artist-in-Residence des Jazzfest Berlin 2017 beim Abschlusskonzert.
Meet the Artist: Tyshawn Sorey - Tag 1
Der Artist-in-Residence des Jazzfest Berlin 2017 mit dem Tyshawn Sorey Trio
What’s New?
About Attitude, Repertoire and Role Models.
Improvisation zwischen den Welten
Amirtha Kidambi über ihr Verhältnis zu Karnatischer Musik
This kind of magic
No concert is like the other. What is special about The Necks?
The Many Faces of Jazz
Photographies by Patrick Hinely and Detlev Schilke.
Globe Unity Orchestra in der Berliner Philharmonie, Berliner Jazztage 1966 © Hans Harzheim Globe Unity Orchestra in der Berliner Philharmonie, Berliner Jazztage 1966 © Hans Harzheim
Globe Unity @ 50!
1966: The end of innocence and the year of Globe Unity.
Matana Roberts © Frank Schindelbeck Matana Roberts © Frank Schindelbeck
Multimedia collage in music and dance theatre
Matana Roberts transcends the boundaries of jazz and customary concert events. Just like Pina Bausch, who introduced procedures of improvisation into dance theatre.
Keith Jarrett with Miles Davis and Michael Henderson, 1971 © CC-BY SA 4.0, Photo: JPRoche Keith Jarrett with Miles Davis and Michael Henderson, 1971 © CC-BY SA 4.0, Photo: JPRoche
From a single source
Composition, interpretation and improvisation as a creative cycle.
Thelonious Monk und die Town Hall Band bei der Probe in W. Eugene Smiths Loft, Foto: W. Eugene Smith © Magnum Photos/Agentur Focus Thelonious Monk und die Town Hall Band bei der Probe in W. Eugene Smiths Loft, Foto: W. Eugene Smith © Magnum Photos/Agentur Focus
W. Eugene Smith and jazz
The photographer and his famous “Jazz Loft”.
Improvisierte Musik in Berlin braucht Freiräume –und ein festes Dach über dem Kopf. Cuvrybrache Berlin © William Veder Improvisierte Musik in Berlin braucht Freiräume –und ein festes Dach über dem Kopf. Cuvrybrache Berlin © William Veder
Widespread variety with only occasional dullness
Berlin’s jazz and improvised music scene.
Visit New York for the jazz, but don’t forget Brooklyn.
On New York’s growing mecca for experimental jazz.
A difficult handicraft: hope
On Hanns Eisler’s “Hollywood Songbook”.
Blow your horn, man!
On the questionable aesthetics of masculinity in jazz.
Der Klang der Hölle
Der Beiruter Zeichner und Musiker Mazen Kerbaj erinnert mit einer Klanginstallation an den Libanonkrieg 2006.